تبلیغات
خطه ی سرسبز گیلان رانکوه (املش) - آیا می دانید چای سبز از بروز سرطان جلوگیری می كند ؟

 

چای رایج‌ترین نوشیدنی در بین خانواده‌های ایرانی است. معمولا در تمام مراسم‌ها از این نوشیدنی به عنوان یك وسیله پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود. البته مصرف چای سبز در تعداد انگشت شماری از خانواده‌های ایرانی رایج است، اما این اطمینان وجود دارد كه افراد با آگاهی از فواید این چای بیشتر به سمت مصرف این نوشیدنی باارزش جذب می‌شوند.

گیاه چای در آب‌وهوای گرم رشد می‌كند. برای تولید چای معمولا برگ‌های كوچك‌تر و جوان‌تر انتخاب می‌شوند. در مجموع 3 نوع چای وجود دارد: چای سیاه،‌چای سبز و چای اولانگ (نوعی چای چینی.)مزیت چای سبز بر چای‌های دیگر این است كه كمتر تحت تاثیر فرآیند قرار گرفته و تركیبات موجود در آن پایدار باقی مانده است. چای سبز ضدسرطان و آنتی‌اكسیدان است.

 

این خصوصیات مربوط به ماده‌ای به نام كاتچین است كه فعالیت آنتی‌اكسیدانی آن بسیار بالا بوده و نسبت به آنتی‌اكسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C وE بسیار قوی‌تر عمل می‌كند. نوشیدن چای سبز می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را كاهش دهد، از بیماری‌های ساده باكتریایی گرفته تا بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی، سكته، سرطان، دهانی دندانی، و استئوپرز.

 

جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی همچنین مصرف چای سبز می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری كند. مصرف روزانه 5 فنجان یا بیشتر از این چای می‌تواند تا 61 درصد از بروز بیماری‌های قلبی بكاهد. وجود رادیكال‌های آزاد در سرخرگ می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی شود. در حالی‌كه كاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت كرده و به این وسیله از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری كند. در ژاپن با وجود اینكه استعمال سیگار بسیار رایج و معمول است اما كم‌ترین آمار بیماری‌های قلبی در آنها گزارش شده است.

 

همچنین از آنجائی‌كه چای سبز موجب كاهش كلسترول بد(LDL)، تری‌گلیسیرید و فیبرینوژن (پروتئینی در خون كه در شكل‌گیری لخته خون نقش دارد.) می‌شود، به این وسیله قادر است آرترواسكلروز (سخت شدن سرخرگ‌ها) را مهار كند.

 

كاهش تری‌گلیسیرید كاتچین موجود در چای سبز،‌فعالیت آنزیم لیپاز(آنزیم مسئول هضم چربی‌ها) پانكراس (لوزالمعده) را مهار می‌كند. در نتیجه، شكسته شدن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل جذب با سرعت بسیار كمی صورت می‌گیرد. با توجه به اینكه افزایش تری‌گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یك ریسك فاكتور در بروز بیماری‌های قلبی است، مصرف یك فنجان چای سبز در بین وعده‌های غذایی روشی مناسب در كاهش تری‌گلیسیرید خون است.

 

ضد انعقاد چای سبز منجر به رقیق شدن خون شده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌كند. با مصرف گوشت و روغن‌های غیر اشباع گیاهی مثل روغن ذرت و سویا،‌تركیباتی در بدن ایجاد می‌شود كه منجر به ایجاد پلاك‌های خونی می‌شود. در حالی كه با مصرف چای سبز می‌توان از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری كرد.

 

نكته دیگر این است كه معمولا بعد از حمله قلبی،‌ پروتئین‌هایی در بدن تولید می‌شود كه منجر به مرگ سلولی می‌شوند. در حالی كه كاتچین موجود در چای سبز فعالیت این پروتئین را بلوكه و متوقف كرده و به این وسیله سكته‌های مغزی و قلبی را به حداقل رسانده و سرعت بهبود را افزایش می‌دهد.

 

كاهنده فشار خون مصرف نیم تا 5/2 فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پرفشاری خون را تا 64 درصد كاهش می‌دهد. در حالی‌كه مصرف بیش از 5/2 فنجان در روز،‌از بروز این بیماری تا 56 درصد می‌كاهد. بنابراین روزانه مصرف‌4 فنجان چای سبز توصیه می‌شود.

 

جلوگیری از دیابت معمولا با افزایش سن، قندخون هم كم‌كم بالا می‌رود،‌خصوصا اگر به رژیم غذایی خود توجه كافی نداشته باشیم، وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع 2 هم افزایش می‌یابد. مصرف روزانه 5 فنجان چای سبز می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری كند. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماری‌های كلیوی هم به طرز معجزه‌آسایی جلوگیری كند. اما چای سبز چطور قادر به كاهش قندخون است؟ به نظر می‌رسد، ‌اصلی‌ترین مكانیسم، ‌مهار كردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسئول هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم،‌نشاسته با سرعت بسیار آهسته‌ای می‌شكند و در نتیجه قندخون با سرعت كمی بالا می‌رود. مصرف چای به همراه یك وعده غذایی سرشار از كربوهیدارت منجر به كاهش سرعت رها شدن گلوكز و كاهش جذب آن می‌شود و به این وسیله از ترشح انسولین جلوگیری می‌كند.

 

همچنین چای سبز قادر است جذب روده‌ای گلوكز و چربی را كاهش دهد و به این وسیله منجر به كاهش وزن در فرد می‌شود. وزن افرادی كه چای سبز مصرف می‌كنند 01 تا 81 درصد كمتر از افرادی است كه چای سبز مصرف نمی‌كنند.

 

دیگر فواید چای سبز قادر است از بروز سرطان جلوگیری كند. میزان شیوع سرطان‌هایی چون؛ پستان،‌ كولون، ‌پوست، پانكراس و معده در بین افرادی كه چای سبز می‌نوشند، بسیار كمتر است. در ژاپن با وجود بالاترین آمار در استعمال سیگار كمترین مقدار سرطان ریه در آنها مشاهده شده است. مطالعات حاكی از آن است كه مصرف بیشتر چای سبز با كاهش بروز سرطان سینه ارتباط دارد. چای سبز همچنین قادر است كبد را سم‌زدایی كرده و از تجمع چربی در كبد جلوگیری كند. چای سبز نقص و كمبود استروژن را در دوران یائسگی جبران كرده و از پوكی استخوان جلوگیری می‌كند. در نهایت اینكه چای سبز منجر به ایجاد آرامش روح و روان شما می‌شود و در نتیجه مصرف عصرانه آن برای رفع خستگی توصیه می‌شود.

Insert Link


برای تازه و معطرماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره ریخته و در كابینتی به دور از نور و رطوبت قرار دهید. برای هر نفر یك قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر قاشق یك لیوان آب با دمای 08 درجه (از آب جوش كمی خنك‌تر) به آن اضافه كرده در قوری را گذاشته و پس از 6 تا 7 دقیقه می‌توانید آن را مصرف كنید. یادآوری این نكته ضروری است كه چای سبز مانند چای سیاه احتیاجی به دم كردن ندارد.


برچسب ها: شمال ، گیلان ، عکس شمال ، ییلاقات شمال ، مناظر شمال ، ییلاقات گیلان ،