تبلیغات
خطه ی سرسبز گیلان رانکوه (املش) - سردار مظلوم گیلان سزاوار اینهمه جفا نبوده و نیست

درباره‌ی سردار جنگل، کتاب‌هائی نوشته شده و مبارزاتش به‌دست دشمنان و دوستان به رشته‌ی تحریر در آمده. سالها در رادیو گیلان برنامه‌های میرزای بزرگ به نمایش در آمده و نمایش‌ها بسیار خوب بوده و ادامه دارد و شاید جوایزی نیز در جشنواره‌ها نصیب تهیه‌کننده و کارگردان و بازیگران شده باشد. اما حقیقت این است که میرزا همچنان مظلوم است.


سال گذشته که حزب موتلفه اسلامی تراکت کوچکی بنام مظلوم‌ترین سردار نهضت سبز علوی چاپ و تکثیر و توزیع نمود برخی ناراحت شدند. یکی از افرادی که ناراحت شد فردی بود که در وبلاگ شخصی خود نوشت چرا در مسجد سالگرد او را می‌گیرند؟! چرا بچه‌های بسیجی در مراسمش جمع می‌شوند؟ و خطاب به ما نوشتند چرا گفتید او روحانی بوده است؟ او مدعی بود که اصلاً میرزا دارای افکار سوسیالیستی بوده و درپایان هم ما را سرزنش کرده و همه‌ی مقاله را چرت‌وپرت دانست. ما او را سرزنش نکردیم ولی اینهم از موارد مظلومیت میرزا است. ما مدعی هستیم که حق میرزا کوچک در گیلان و در سطح کشور ادا نشده و او همچنان مظلوم است.
لطفا موارد زیر را بخوانید و اگر نظری غیر از این دارید بفرمایید و چنانچه قبول دارید بر آن بیافزایید:
۱٫ میرزاکوچک‌خان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و سال‌ها محصل علوم دینی در مدارس علمیه رشت و تهران بود و خاستگاه تفکرات او دین و مذهب اثنی عشری بوده است.
۲٫ اینکه گفته شود او دارای تفکرات سوسیالیستی بوده یک تهمت است و شاید حکومت وقت برای توجیه مبارزه با میرزا، دست به چنین شایعاتی زده است.
۳٫ کتاب‌هایی درباره‌ی میرزا نوشته شده است که بخشی از آنها را بیگانه‌ها نوشته‌اند و نمی‌بایستی فقط به آنها تکیه کرد و بخشی از کتاب‌ها در زمان رژیم پهلوی به رشته تحریر در آمده که مغرضانه و محافظه‌کارانه است و البته عده‌ای نیز به خوبی از میرزا تقدیر کرده‌اند.
۴٫ میرزاکوچک به دو ابر قدرت زمان خویش یعنی انگلیس و روس «نـه» گفت و در مقابل تجاوزات آنان ایستادگی کرد و جان خویش را در راه دین و کشورش فدا نمود.
۵٫ برخی یاران میرزا توان حرکت پابه‌پای او تا آخر را نداشته و بریدند. برخی با انگیزه‌های دیگری به او پیوسته بودند که در بین راه رهایش کردند، جمعی به او خیانت کردند و گروهی هم تا آخر با او ماندند.
۶٫ در هر مبارزه می‌بایستی اهداف و انگیزه ها مشخص بوده و مردان بزرگ در یارگیری می‌بایستی متوجه فرصت‌طلبان باشند.
۷٫ میرزا کوچک سختی‌های زیاد را متحمل شده و ابعاد رنج‌ها و زحمت‌ها و دردهایش برای مردم شناخته شده نیست.
۸٫ برپایی یک همایش ملی بنام میرزا به منظور شناخت ابعاد شخصیت وی یک ضرورت است.
۹٫ نهادن نام میرزا بر مکان‌ها و خیابان‌های کوچک، ظلمی به آن سردار نامی بوده و نام‌گذاری میدان میوه و آسایشگاه و… جفا به آن سردار است.
۱۰٫ میرزا فردی بصیر و آگاه و زمان‌شناس بوده و از همه آرزوهای جوانی خود گذشته و از این رو می‌بایستی برای نسل امروز به عنوان الگویی دینی و بومی باشد.
۱۱٫ اگر در تهران خیابان‌هایی بنام بزرگان و چهره‌های ملی مثل ستارخان و … وجود دارد چرا مجموعه‌ای، پادگانی، خیابانی، میدانی و یا مرکز آموزشی به نام وی مزین نمی‌شود؟
۱۲٫ غیر از چندنفری که در استان، دغدغه بزرگداشت میرزا را دارند آیا در مجموعه دستگاه‌های فرهنگی استان فعالیتهای چشمگیری به نام و یاد او صورت می‌گیرد؟
۱۳٫ میرزا را بایستی برای نسل امروز معنا نمود چرا که دیروز و پریروز هم خوب معنا نشده. در زمان طاغوت و تا ۱۳۵۷ کسی نمی‌توانست از میرزا بگوید و پس از انقلاب هم هر ساله مراسمی در کنار مزارش برپا می‌شود که حق او بیش از اینها است.
۱۴٫ آموزش و پرورش استان گیلان همواره بایستی برای معرفی میرزا در قالب مسابقات و یا دیگر فعالیتهای فرهنگی تلاش کند.
۱۵٫ نشریات استان می‌بایستی بخشی ثابت برای معرفی شخصیت میرزا را در شمارگان خود تعبیه کنند.
۱۶٫ استانداری می‌بایستی از محل بودجه‌های فرهنگی به مجموعه‌هایی که حقیقتاً برای میرزا تلاش کرده و دارای انحراف فکری و اخلاقی نباشند، کمک کند.
۱۷٫ برپایی نمایشگاه‌های عکس، پوستر، نقاشی، شعر، قصه، تعابیر زیبا و مسابقاتی در زمینه‌های فوق یک ضرورت است.
۱۸٫ شبکه استانی سیما می بایستی برنامه های نمایشی و تحلیلی فخیمی درباره شخصیت میرزا و مبارزات او طراحی کند.
۱۹٫ از مورخان و محققان علوم سیاسی کشوری می‌بایستی در سالگرد میرزا و همایش‌هایی که به نام او برپا می‌شود استفاده کرد.
۲۰٫ پایان‌نامه‌های دانشگاهی و تحقیقات دانشجویان علوم سیاسی درباره میرزا می‌بایستی در نمایشگاه دائمی او قابل استفاده عموم باشد.
۲۱٫ تبارشناسی درباره‌ی میرزا و یاران وفادارش یک ضرورت است و نسل‌های باقیمانده از آن مبارزان می‌بایستی به خود بالیده و برای معرفی نهضت جنگل، کوشا باشد.
۲۲٫ در هر شهرستان حداقل یک خیابان، یک میدان بزرگ، چند مدرسه، یک مجموعه دانشگاهی و چند موسسه قرآنی و فرهنگی لازم است بنام میرزا کوچک یا سردار جنگل نامگذاری شود.
۲۳٫ نشریاتی که بنام میرزا مجوز نشر گرفته‌اند، می بایستی به این نامگذاری توجه کنند و بصیرت، ولایتمداری، دینداری و مبارزه ومجاهده با کفار و مشرکین و منافقین را سرلوحه خط مشی خود قرار دهند.
۲۴٫ در دروس جنبی مدارس دینی استان می بایستی بررسی تاریخ گیلان از ابتدای ظهور اسلام و ویژگی‌های حکومت‌های شیعی و شخصیت‌های علمی و دینی از جمله میرزاکوچک گنجانیده شود و مدرسانی حاذق از درون حوزه‌ها به این دروس بپردازند.
۲۵٫ کمیته‌ای از سوی نماینده‌ی ولی فقیه در استان، استانداری، ارشاداسلامی و دانشگاه‌ها، ایجاد شود تا تمامی آثار مکتوب تاریخ جنگل مورد بررسی قرار گیرد و بخش‌هایی که در آن جفاهایی در حق میرزا و نهضت جنگل شده حذف شود و کتاب‌هایی بدون مشکل و با زبان همه کس فهم برای نسل امروز نوشته شود.
۲۶٫ سایت میرزا از ناحیه همین کمیته ایجاد شود تا هر کس، هرگونه دیدگاه و سند و عکس و مدرکی دارد در اختیار بگذارد و همه تلاش کنند در همین عصر که عصر علم و تلاش و جهد و بصیرت است این کار مهم و ماندگار جامه‌ی عمل پوشیده و تحریف‌زدایی شود.
۲۷٫ میرزا به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بوده و نام تشکیلات اتحاد اسلام و حضور مجتهدان و علماء گیلانی مثل آیه‌الله سید عبدالوهاب صالح ضیابری علامت دینی بودن این نهضت است. منتسب کردن میرزا به تفکرات سوسیالیستی ظلمی آشکار است.
۲۸٫ میرزا طی نامه‌ای به شهید مدرس از او درباره اقدامات این نهضت، استفتاء کرده و نیت خویش را از تشکیلات اتحاد اسلام نوشته و شهید مدرس رسماً پاسخ داده که من از آقا میرزا کوچک خان و یارانش نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم بلکه اقدامات میرزا عملیاتی بوده مقدم و مسجل، و بر هر مسلمانان لازم. شهید مدرس اضافه کرده پر واضح است که ضدیت و محاربه با همچون جمعیتی (نهضت جنگل) مساعدت به کفر و معاندت با اسلام است.(جمادی الثانی ۱۳۳۸)
۲۹٫ میرزا در نامه‌ای به یکی از دوستانش نوشته افسوس می‌خورم که مردم ایران مرده پرستند و هنوز این جمعیت را نشناخته اند. البته بعد از محو ما خواهند فهمید «که» بوده‌ایم و «چه» می‌خواسته‌ایم. و این نکته حکایت از بی‌وفایی و طعنه‌های مردم دوران او دارد. او ادامه داده امروزه دشمنان ما را دزد و غارتگر خطاب می‌کنند و حال آنکه هیچ قدمی جز در راه آسایش و حفاظت مال و ناموس مردم بر نداشته‌ایم و ما این اتهامات را می‌شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الاطلاق واگذار می‌کنیم.
۳۰٫ و رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تاریخ ۱۲/۲/۱۳۸۰، در جمع مردم گیلان ضمن تجلیل از شخصیت میرزاکوچک فرمودند: میرزا کوچک مرد تنهایی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا یعنی روس ها و انگلیسی‌ها یک “نه” بزرگ گفت. نه با روس‌ها ساخت نه با انگلیسی ها. اما در کنار او کسانی بودند که می‌خواستند با دستگاه حکومت آن روز بعد هم با رضاخان که تازه می‌خواست سر کار بیاید مبارزه کنند. اما به روس‌ها پناه می‌بردند، به باکو رفتند و بند و بستهایشان را کردند و به ایران برگشتند و سر سپرده‌ی آنها شدند. اما میرزاکوچک‌خان قبول نکرد و حاضر نشد سازش کند او هم با انگلیسی‌ها جنگید هم با قزاق‌های روس جنگید هم با لشکر رضاخان و قبل از رضاخان با آن کسانی که بودند مبارزه کرد. با “احسان‌الله‌خان و دیگران کنار هم نیامد.”
در پایان امیدوارم چنانچه عزیزان خواننده صلاح دیدند نظر مبارکشان را درباره این ۳۰ نکته مطرح شده از طریق نشانی الکترونیکی یا صندوق پستی ۳۳۱۶ و یا نمابر (۶۶۰۰۱۵۷-۰۱۳۱) ارسال دارند تا مورد بررسی قرار گیرد.

http://mirzaye-bozorg.blogfa.com

motalefeh.guilan@gmail.com
رشت- صندوق پستی ۳۳۱۶
رشت- میدان مصلی- جنب مصلی- بن بست امین- پلاک ۷۲۳
حزب موتلفه اسلامی – استان گیلان

منبع املش نیوز